lørdag 29. januar 2011

Kaffe og nostalgi

Bilder og musikk
har en forunderlig evne
til å påkalle gamle minner.
Ting man aldri tenker på til vanlig
kommer opp klinkende klart
som om det var i går
idet man ser et bilde
eller hører en sang.
Har du det også sånn?


Når jeg ser en slik kaffekvern
går jeg momentant ca 40 år tilbake i tid.
Til mine besteforeldres hus.
Det er tidlig morgen.
Jeg ligger i senga på kvisten
og har nettopp våknet.
Og jeg lytter.
Etter lyden fra kaffekverna
rett under oss.
For jeg vet
at hvis det er den som har vekket meg
har jeg sovet for lenge.
Så lenge
at jeg og min bror
har gått glipp av kosestunden
midt i dobbeltsenga til farmor og farfar
før de sto opp.
Lykken var nemlig
å våkne 
før
kaffekvernalarmen 
gikk.
:)


Denne kaffekvernen
henger på 
kjøkkenet til Snippenbritt.


Kontrasten fra kaffekvernen
til Snippenbritts nye kaffemaskin
er litt artig syns vi.


Og de fine fargene
i esken med kaffekapsler
gir den alltid kreative Snippenbritt 
straks nye utfordringer.
Hva skal hun bruke de tomme
kapslene til?
Det er jo altfor fine farger til bare å kaste??
Hun har tømt og vasket dem
banket dem flate
og venter nå 
på at den rette idéen skal komme...

:)

1 kommentar:

  1. Hei!
    Så fin blogg - så mye fint dere lager. Og så koselig å gjøre det sammen! Jeg legger meg til som følger!
    Innlegget om filleryer var fint - har ikke funnet noen "fillerye-leverandør", men jeg ønsker meg flere og får lete mer. Selv om vi har hund som jeg tror røyter ganske mye (han er bare ti mnd, så jeg vet ikke helt sikkert enda), så er det koselig med litt ryer rundt omkring.
    Hilsen fra Cathrine

    SvarSlett