søndag 26. september 2010

Fuchsiagalskap

I min nærmeste familie
et helt naturlig samtaleemne i juleselskaper.

Min ene tante på morssiden har sogar vært leder i denne foreningen.
Hun er mildt sagt helt tussete når det gjelder denne planten
og hun og mannen er stolte eiere
av flere hundre arter av sorten.

Min egen mor er også angrepet.
Om enn i en mildere variant.
Hun nøyer seg med noen titalls.

For min egen del har jeg i årevis strittet i mot
og syns fremdeles at blekrosa pelargonium er det fineste som finns.
Snippenbritt har vært enda med motstander enn jeg.
Men hun ble nesten omvendt i sommer
da hun fikk se utstillingen som den lokale foreningen hadde
på Sunnmøre museum i august.

Så nå er man altså i Snippenland enige om
at jo - det finnes fine Fuchsia!


I dag tidlig, i litt vrien morgensol
var jeg ute og knipset
dem jeg har.

Jeg er stolt eier av hele tre stykker.
Pluss en avlegger.

Denne her fikk jeg i gave av den tussete tanta.
Denne kan nemlig overvintre ute
og var et passende eksemplar for en nybegynner.
Det er nå mange år siden
og den kommer opp fra roten
og blir til en flott busk hvert år.


Se så fine miniblomster!


Denne flotte her
har jeg fått av min mor.


Og nå har jeg faktisk klart
å få den til å overleve vinteren i kjelleren min
to år på rad!



Denne skjønnheten her
fant jeg på Plantasjen i vår.


Den er den fineste
og det blir spennende å se
om jeg klarer å berge også den
gjennom vinteren.


Og jammen
hadde ikke Snippenbritt også et eksemplar på terrassen i år.


Om enn dysset litt ned
i sammenplanting med
pelargonium, fioler
og et Snippenhjerte.
:))

PS. Jeg beklager at jeg ikke kan nevne disse plantene ved sine respektive navn. Men skulle det være noen som lurer, så kan jeg innhente ekspertråd i familien...

1 kommentar:

  1. Nå har vi , Tante kirsti , Iris og May Britt sittet her å lest hos ekspert tanta. Hærlig ! Vi er enig i at det er fine planter og vi har og noen få eksemplarer av arten !Lykke til til vinteren.

    SvarSlett